MØN S KRÆMMERMARKED 2011

25 ÅR´S JUBILÆUM

Når Møns Fodbold Klub åbner for Møns Kræmmermarked 2011 d. 5. maj, er det 25 år siden det første kræmmermarked så dagens lys på dyrskuepladsen i Stege. Fra at være et lille kræmmermarked i starten er Møns Kræmmermarked nu et af de mest propolære markeder, som mange kræmmere elsker at være med i. Der er faktisk nogle kræmmere som næsten har været med i alle årene. De sidste mange år har der en stor venteliste med kræmmere, som ønsker at være med. Der i år pt. 28 kræmmere på venteliste. Møns Kræmmermarked har altid ligget på dyrskuepladsen i Stege, og det er stor fordel, da man ikke bare kan udvide, og lave markedet større.

Starten på Møns Kræmmermarked foregik ved at Møns Fodbold Klub (den gang Stege-Lendemark Idrætsforening) fik en henvendelse fra 2 kræmmere og Benny fra Ankers Tivoli, om man ville være med til at starte et kræmmermarked op. Efter nogle møder besluttede man sig for at sige ja, dog med vis bekymring da man jo ikke rigtigt vidste, hvad det var man sagde ja til. Når vi ser på hvad Møns Kræmmermarked har udviklet sig til i dag, må vi nok sige at det var den rigtige beslutning vi traf for 25 år siden, oplyser formand Leif Rasmussen, som selv har været med i alle 25 år. I starten hed markedet faktisk Møns Heste-og Kræmmermarked, da man også havde hestemarked med, men efter nogle år besluttede man at slutte med hestemarked.

Det første marked blev afholdt i påsken, og her havde man et lille øltelt med lokal underholdning bl.a. Johnny og Gert. Når man ser på kræmmermarkedet i dag må man jo nok sige at det har udviklet sig kolossalt, med et stort markedstelt med musik torsdag, fredag, lørdag og søndag, samt et spisetelt hvor der bliver serveret mad, kaffe og drikkelse. Det er Møns Fodbold Klub´s forældreforening som står for spiseteltet i dag.

Ankers Tivoli har også været med lige fra starten, og på tivoliscenen har der igennem de mange år, været rigtigt mange populære kunstnere som bl.a. Bamses Venner, Keld og Hilda, Cartoons, Infernal, På slaget 12, Zididada, Sussie og Leo, Basim og mange flere.

Fra at være et marked som blev besøgt af små 1000 besøgende, forventes det at der i år kommer ca. 16.000 besøgende på Møns Kræmmermarked, oplyser formand Leif Rasmussen. Vi opfordrer derfor de besøgende til at benytte de lokale p-pladser i Stege by, 5 min gang fra dyrskuepladsen, så vi undgår trafikkaos omkring dyrskuepladsen.

Møns Kræmmermarked 2011 foregår torsdag d. 5/5, fredag d. 6/5, lørdag d. 7/5 og søndag d. 8/5.

ANKERS TIOVLI

Ankers Tivoli, som er på Møns Kræmmermarked, regnes i dag for at være et af bedste og flotteste tivolier i Danmark. Ankers Tivoli har gennem mange år hele tiden forsøgt at forny sig, så publikum kunne opleve noget nyt hver gang Ankers Tivoli var med på plakaten. På Møns Kræmmermarked kan man i Tivoliet bl.a. opleve, radiobiler, skydetelt, Danmarks største omrejsende rutsjebane, kæmpe bamsetombola, karruseller, hoppeborge, spøgelseshus, crazy- dance, lykkehjul, fiskedam, boldkast, børnekarruseller og i år er nyheden Ali Baba, et flyvende tæppe som bringer folk op i luften, så man kan se ud over hele kræmmermarkedet.

Ankers Tivoli er et familieforetagende som ledes af Benny og Margit, deres søn Frederik og svigerdatter Anne, og allerede nu er 3 generation sikret i Ankers Tivoli, da deres søn Andreas også interesserer sig for tivoli. Ankers Tivoli starter deres sæson i slutningen af april og er at finde på hele Sjælland til diverse byfester og kræmmermarkeder helt frem til slutningen af september.

UNDERHOLDNING

Underholdningen på Møns Kræmmermarked er som altid tilrettelagt, så der er noget for alle aldre, lige fra børneunderholdning til musik for de unge og de lidt ældre.

Torsdag d. 5/5 vil der være diskotek i markedsteltet fra kl. 19.00 – 24.00, Kl. 19.30 vil der på tivoliscenen være den eftertragtede Øl-drikningskonkurrence.

Fredag d. 6/5 vil der i spiseteltet være hyggemusik fra kl. 17.00 – 24.00 med Jesper Antonisen. I markedsteltet er det velkendte band 5alive, som får teltet til at koge fra kl. 20.00 – 01.00. På tivoliscenen er der her noget for de unge, da ingen ringere end Joey Moe kommer og synger sin velkendte sange kl. 19.30 og 21.30.

Lørdag d. 7/5 spiller Henrik Lundby i spiseteltet fra kl. 15.00 – 20.00. På tivoliscenen kl. 14.00 og 16.00 er det lagt i børnenes hænder, her vil der være børnekonkurrencer, hvor en masse børn får muligheden for at deltage og vinde flotte præmier.

Kl. 15.00 – 19.00 vil der i markedsteltet være den eftertragtede Damefrokost, hvor de ca. 300 damer kan hygge sig med god mand og ikke mindst noget til halsen. Når damefrokosten er vel overstået, er det igen Møns Kræmmermarkeds husorkester 5alive, som endnu engang vil få teltdugen til at blafre fra kl. 20.00 – 01.00, Hvis det går som de foregående 10 år vil dansegulvet være total fyldt hele aftenen.

På tivoliscenen lørdag kl. 19.00 og 21.00 er det de velkendte Sussie og Leo som vil optræde. Sussie og Leo har før været på Møns Kræmmermarked, og vi har fået mange henvendelser om vi ikke kunne få dem til Møn igen. Dette er heldigvis lykkedes i år, oplyser Leif Rasmussen.

Søndag d. 8/5 prøver man nået nyt i markedsteltet. Kl. 12.00 og 13.30 vil der være mulighed for at prøve det nye inden for motion, nemlig Zumba.

Til at afslutte Møns Kræmmermarked for denne gang optræder Bubber på Tivoliscenen kl. 15.00 og kl. 17.00. Bubber er jo kendt for børneunderholdning med sit badekar for en del år siden, efterfølgende er det blevet til et utal af Tv-programmer, ikke mindst sammen med BS. Christiansen.

BØRNEUNDERHOLDNING

Lørdag kl. 14.00 og kl. 16.00 vil der på tivoliscenen være konkurrencer for børn. Her har mange børn muligheden for at komme op på scenen og konkurrere i forskellige ting og vinde flotte præmier. Nogle af opgaverne er bl.a., hvem er bedst med en hulahopring, hvem kan længst holde en bordtennis bold i luften, drikke sodavand med sut, flødebollespisning, lakridspisning og meget mere. Så tag din kammerater og forældre med på Møns Kræmmermarked lørdag d. 7/5 og få en masse sjove grin og bliv en oplevelse rigere.

PRISER SOM I 1987

For at markere det er 25. gang man afholder Møns Kræmmermarked, vil der fredag d. 6/5 i en time være priser som i 1987. Fra kl. 20.00 til kl. 21.00 vil ølprisen være på kr. 15.00 og vand på kr. 7.00. så der er ikke tvivl om, at barpersonalet får rigtigt meget at se til i netop denne time. Jeg er dog ikke bange for at vi skal løbe tør for øl, da vi har ca. 5000 liter til rådighed, oplyser Leif Rasmussen.

Om musikanterne Sussi & Leo

Vi bliver kaldt kitch... Vi bliver kaldt kult... Vi bliver kaldt dårlig smag... og vi bliver kaldt genier, legender og den dynamiske duo... Vi er i følge verdenspressen både umusikalske, nyskabende, forrygende underholdere, grimme og de smukkeste mennesker i Danmark. Alt det her kan jo ikke være sandheden... ikke på en gang i hvert fald, men hvad er sandheden så?

Vi lærte hinanden at kende i skolen i 8. klasse. Sussi skulle være noget med fysik (laborant eller lignende) Leo skulle være bankmand eller sådan noget. Nu var det bare det, at da vi kom ud af skolen, var der ikke meget arbejde at få hverken i banker eller på laboratorier eller andre steder, men et eller andet, skulle vi jo lave. Det blev så musik, ikke fordi vi gerne ville være musikere, men hånden på hjertet så anede vi ikke, hvad vi gerne ville være, når det kom til stykket. I mange år spillede vi til sølvbryllupper, fødselsdage, fodboldafslutninger og alt sådan noget. I ny og næ fik vi også et job på en kro eller en bar eller et værtshus. Skansen i Skagen var et af den slags.

Skæbnen ville, at vi på Skansen blev ret populære. Faktisk så meget at vi havde job der i 23 år i træk. I starten 6 timer om dagen, 6 dage om ugen, 51 uger om året. Vi havde altså 8 dages ferie. Vores løn var den skrabede tarif, men når man lagde alle disse timer sammen og gangede med 5 (for vores aftale med Skansen løb 5 år af gangen), så nåede man et fabelagtigt beløb på 5.800.000 kr. og det fik godt nok medierne ud af lænestolene. De skrev og skrev og fortalte og fortalte som regel ikke sandheden, men der blev solgt mange aviser, når der på løbesedlerne stod: "Leo elsker til han besvimer", " Sussi & Leo på jagt

efter en trekant" eller "Lortebandet spiller på lorteøen". Samtidig fik vi også 6 ud af 7 stjerner på Langelandsfestivalen og 6 ud af 6 med pil op af i Århus kongrescenter og som sagt tidligere, så kan alt dette ikke være sandheden... i hvert fald ikke på en gang.

I år 2000 var vi godt trætte af at være musikere, og som noget der lignede en sidste krampetrækning, lavede vi Road Showet, der stadig turnerer rundt i Danmark. Road Showet fik os til at indse, at vi havde været for længe det samme sted. Vi trængte i den grad til luft under vingerne, og det gav Road Showet os. Derfor opsagde vi vores stilling på Skansen og købte Ritz i Frederikshavn, men efter tre år som selvstændige, solgte vi forretningen igen. Vi var nået dertil, at vi nu endelig vidste, hvad vi ville være. Vi ville være musikere. Vi ville køre rundt i hele Danmark og også gerne i udlandet (i januar 2010 spillede vi to dage i Puerto Rico og der er allerede skrevet kontrakt igen til 2011 men for fire dage) og synge, spille, underholde, forarge og glæde. For det er det, vi er skabt til, og det er sandheden, og så må man gerne kalde os for: kitch, kult, dårlig smag, genier, legender, den dynamiske duo, umusikalske, nyskabende, forrygende underholdere, grimme og smukke. Den slags hører branchen til, og skal vi være ærlige endnu engang: Vi synes, det er hylende morsomt.

Joey Moe

Vi skal langt tilbage, for at finde frem til hvordan rejsen for Joey Moe startede. Kærligheden for musik har altid været i hjertet på den hawaiianske knægt, og spotlyset har altid været en af Joeys helt store drømme – en drøm, der i manges øjne kan siges at have været uundgåelig grundet talent kombineret med stor passion, som Joey i en meget tidlig alder tillagde både musik og sang.

Som det har været med de fleste generationer af familien Moe, er evnerne medfødte, og grundet en spændende opvækst med mor og sangerinde Lupe Moe, der sammen med mosteren Lei Moe har spillet og optrådt med stort set alle danske musikere, har Joey således altid været fast inventar på den danske musikscene.

Tilbage i folkeskolen på Amager blev Joey hurtig spottet som et sangtalent, og blev således flyttet til Skt. Annæ sangskole, hvor fag som stemmedannelse, hørelære og ugentlig sang i Københavns Drengekor, var en obligatorisk del af Joeys skolegang.

Backstreet Boys og Michael Jackson er, for at nævne et par, de største inspirationskilder i Joeys liv, og særligt førstnævnte var med til for alvor at puste til drømmen tilbage i 1996, hvor Joey tog en dedikeret beslutning om at finde sin vej gennem sang. Denne dedikation belønnede sig, og i 2005 blev Joey som den første artist nogensinde signet til Nexus Music- hvorfra de fleste kender Danmarks største pop-duo Nik & Jay – og ganske få måneder efter udkom Joeys første engelsksprogede R’n’B/pop plade ”MoeTown” tilbage i år 2006. Herefter har han udgivet intet mindre end 5 singler, hvoriblandt kan nævnes ”Du En Èner”, ”Jorden Er Giftig” samt det platinsælgende kæmpehit ”Yo-Yo” – sidstnævnte høstede ham tilmed titlen som manden bag Danmarks største klubhit nogensinde, med hele 48 uger på Dancecharten i 2009.

Joeys første danske plade ”Grib Natten” blev udgivet i 2010, og med 10 millioner views på YouTube, titusindevis af fans på facebook samt en stor dedikeret fanskare til sine mange live shows landet over, har Joey således skabt et fundament for en fremtidig karriere som en multi-artist, hvor både Danmark og det store udland vil kunne nyde godt af Joeys mange talenter.

Her i Danmark kan vi endnu engang få glæden af at høre ham på dansk, da han udkommer med sit tredje album ”FULDMÅNE” d. 4 april 2011; et stærkt melodisk album som bringer os endnu tættere på en mere nuanceret Joey, der leverer fængende hitpotentielle ørehængere, som vinder ved første gennemlytning - et album, der utvivlsomt bliver hans største til dagsdato!